El diumenge 23 de març de 2014, la Comissió de Cultura de l’AMPA va organitzar una activitat per tal d’acostar les famílies de l’escola al món de la il·lustració. Per això vam convidar en Valentí Gubianas, un il·lustrador de Navàs (Bages) perquè ens expliqués i ens ensenyés en què consistia l’ofici d’il·lustrador: quins materials utilitza, les possibilitats infinites de la combinació de colors, què és el què fa un il·lustrador, com es materialitzen unes il·lustracions en un llibre… Vam descobrir, en la figura d’en Valentí, un gran artista i una persona senzilla, propera, que de seguida va connectar amb grans i petits; un il·lustrador que, malgrat la seva experiència i el seu bagatge, malgrat els seus coneixements i el seu art, va mostrar tota la seva humilitat.

En Valentí Gubianas ens va explicar i ens va mostrar com aconseguir una immensa gamma de colors a partir de la barreja de quatre colors bàsics: el blanc, el groc, el magenta i el blau. Després, ens va ensenyar com crear diferents textures a partir dels diversos pinzells que es poden utilitzar. Una activitat que va ser com una classe magistral sobre el procés d’il·lustrar un llibres, des de la concepció i creació del dibuix, des dels primers esbossos fins a la plasmació final de les il·lustracions en un llibre. Un procés, aquest, que vam poder seguir a través dels esbossos que en Valentí Gubianas va portar sobre un dels contes que ha il·lustrat, El cavall de foc.

L’activitat va acabar amb la realització d’un mural, per part d’en Valentí, relacionat, en certa manera, amb el projecte interdisciplinari que ha treballat enguany l’escola i relacionat, per tant, amb els estels i els planetes. Sobre un paper blanc d’uns 6 metres de llargada va dibuixar dues constel·lacions ben conegudes per tots nosaltres: l’óssa major i l’óssa menor. Els nens s’hi van afegir al final, aportant el seu dibuix personal, deixant també la seva empremta en un mural que, igual que els dos dibuixos que en Valentí va fer per ensenyar-nos com plasma una il·lustració sobre el paper, es quedarà a l’escola com a record d’aquesta activitat.

D’un matí amb en Valentí Gubianas en va sortir una activitat enriquidora, profitosa, que ens va permetre a tots endinsar-nos en el món de la il·lustració, dels colors i que ens va permetre gaudir d’una estona màgica.

Agraïm, des d’aquí, a en Valentí Gubianas que volgués compartir un diumenge amb nosaltres, que ens fes passar una estona tant agradable i que ens fes partícips dels seus coneixements i del seu art. Agrair també l’assistència de tots vosaltres perquè sou vosaltres els que feu possible aquestes activitats i els qui hi doneu sentit i convidar-vos a continuar participant en les activitats que organitzin tant la comissió de cultura com l’AMPA.

Aquest curs 2013-2014, la Comissió de cultura ha iniciat un nou projecte, un cicle d’activitats que permetrà portar a l’escola artistes de casa nostra, artistes de contrastada experiència perquè ens introdueixin en el seu art, sigui aquest el de la il·lustració, el de l’escriptura, el de la música… Us hi esperem!

La Comissió de Cultura
AMPA Guillem de Montrodon.