En el marc del “Programa de cooperación territorial orientación y refuerzo para el avance y apoyo en educación” cofinançat pel Ministerio de Educación y Formación Profesional i pel “Programa Operatiu d’Ocupació, Formació i Educació del Fons Social Europeu 2014-2020”, se segueixen les activitats del projecte Som el Guillem. En una sessió dels tallers emocionals es va proposar a l’alumnat que desenvolupés una dinàmica grupal pels seus companys i companyes de classe amb els següents objectius:

• Pactar i comprometre’s amb un propòsit grupal.
  • Responsabilitzar-se de les funcions, tasques i rols assignats en funció de les habilitats pròpies.
  • Resoldre els conflictes que sorgeixen quan es treballa en equip.
  • Adoptar actituds pròpies del treball cooperatiu.
  • Gestionar emocions davant de situacions complexes.
  • Entendre i adaptar-se en la diversitat, tractant-la des d’una vessant d’equitat.

Aquesta dinàmica ha tingut una durada de 3 setmanes i ha estat construïda i dissenyada amb un rol actiu de l’alumnat. Davant d’unes directrius que establia el dinamitzador i funcionaven de marc de referència, l’alumnat decidia, modificava i afegia idees per treballar els ítems anteriors. Per fer aquestes propostes, sortien de l’aula en grups de 3 o de 4 i tenien un diàleg-assemblea amb el dinamitzador per tal d’acordar i coordinar el dia de l’activitat i tot el procés previ. L’alumnat ha estat una part implicada en la creació de tot el projecte. És una bona simulació i entrenament per desenvolupar mètodes que hauran d’aplicar en futures situacions, dins el context d’ESO, institut i altres estudis.

Els objectius eren els mateixos pels grups de 6è però cadascú interpretava i resolia d’una manera diferent davant dels reptes, i en funció dels membres de la seva aula. La meta era pujar a dalt d’una muntanya fictícia, tot el grup junt i sense deixar ningú enrere. Van tenir temps durant les 3 setmanes per preparar els materials i assignar els diferents rols que són, per cada classe:

• Persona invident.
  • Persona que tenia un braç trencat.
  • Persona totalment inconscient.
  • Lingüista.
  • Líder.
  • Abanderat/da.
  • Matemàtic/a.
  • Ballarí/na individual.
  • Cuidadors/es.
  • 4 Portadors/es.
  • Explorador/a.

En aquella primera setmana també es van escollir els logotips i les insígnies de grup: els Calboons i els Kings. Van plasmant-ho en un cartell a mode de bandera.

Cartells de Calboons i Kings

Durant la segona setmana es van establir els elements que cada alumne/a havia de portar dins la motxilla per tal que tot el grup pogués tenir èxit. Per tant, si un/a membre no es responsabilitzava de dur tot el material acordat, es restava punts a tot l’equip. El material que havien de dur dins la motxilla en arribar a la muntanya era: tres clips, un globus penjat al braç i que no es podia rebentar en tot el dia, cinc pedretes, una pilota de tennis, un entrepà, aigua, una corda i un escuradents.

El dia de l’activitat, ja a la part final del projecte, l’alumnat s’enfronta a una sèrie de proves amb beneficis o perjudicis directes a l’equip:

• descodificar un codi,
  • tirar pedres en una diana,
  • fer un ball de TikTok grupal,
  • ballar un TikTok individual,
  • que el grup resolgui una endevinalla i utilitzar la resposta perquè l’explorador trobés material per pujar a la muntanya,
  • pintar-se la cara amb els codis escollits segons cada classe,
  • havien de tenir un cartell per quan pugessin a la muntanya celebrar que “junts ho hem aconseguit”,
  • resoldre una prova d’anglès,
  • garantir la participació de tots/es els/les membres,
  • resoldre problemes matemàtics
  • i aconseguir que el globus que portaven al braç no es petés en cap moment del dia.

Per fer l’activitat més significativa i real, es va acabar pujant dalt la muntanya del Puig dels Jueus. Des d’allà, s’havia de fer l’última prova que consistia en tirar la fotografia per demostrar que els objectius esmentats havien estat assolits. Bona feina! Aquí en teniu la prova:

Els grups aconsegueixen pujar a la muntanya

UE_membret

Programa operatiu d’ocupació, formació i educació de l’FSE 2014-2020.
Programa finançat pel Ministeri d’Educació i Formació Professional i cofinançat pel Fons Social Europeu.