L’escola Guillem de Mont-rodon capdavantera en l’innovador “Model Finlàndia” per a l’aprenentatge de la lectoescriptura

37 anys d’experiència en el “Model Finlàndia”

Des de principis del mes de desembre de 2016 els mitjans de comunicació han fet ressò d’una metodologia innovadora per a l’aprenentatge de la lectoescriptura que, a partir del curs 2016-2017, es preveu aplicar a totes les escoles de Finlàndia.

Segons la proposta del Model Finlandès, es substituirà la cal·ligrafia de lletra lligada per l’aprenentatge de l’escriptura a través de l’ordinador i la lletra de pal. Aquest model sorgeix davant la posició adoptada pel país sobre la necessitat i importància de posar en valor l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura per sobre el fet d’aprendre a fer una lletra bonica.

Ara bé, malgrat al llarg d’aquest darrer mes els mitjans de comunicació han informat del nou plantejament en el programa educatiu finlandès com a mesura innovadora, el cas és que des del curs 1977-78 l’escola Guillem de Mont-rodon de Vic ha estat aplicant aquest model.

Davant la dificultat dels nens i nenes detectada per part de l’equip de professors/es que en aquells moments treballaven a l’escola, pel que fa a la correcta elaboració de les grafies amb lletra lligada i el manteniment al llarg de l’escolaritat d’una lletra clara, es va qüestionar a fons l’aprenentatge de la lecto-escriptura dins el centre educatiu.

Després d’un anàlisi acurat sobre les tipologies de lletres i la manera de presentar-ho als infants, es va arribar a la conclusió que la supressió dels traços d’unió entre les grafies simplifica l’escriptura alhora que afavoreix l’anàlisi visual de la pròpia lletra. D’aquesta manera, es va iniciar un nou projecte sense precedents a la nostra comarca: Escriure sense lligams, en què es van elaborar materials educatius propis davant la manca de recursos existents en aquest format, per tal de facilitar als alumnes l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura sota aquest nou plantejament pedagògic.

Aquesta aposta iniciada ara fa 37 anys per part de l’escola Guillem de Mont-Rodon ha tingut una molt bona valoració entre l’equip docent, valorant-ne com a factors positius: la claredat i rapidesa en el seu aprenentatge, així com la facilitat per a la comprensió de la lletra d’impremta tan extesa a la nostra societat.

El model Finlàndia, malgrat tenir algunes diferències respecte el model pedagògic de l’escola Guillem de Mont-rodon, busca l’aprenentatge de la lecto-escriptura partint d’aquest mateix plantejament.

En aquest enllaç us podeu descarregar la lletra que fem servir a l’escola.

Si teniu alguna dificultat a l’hora d’instal·lar un tipus de lletra nova a l’ordinador, us deixem aquest manual.

En el següent article trobareu el projecte “Escriure sense lligams“.