El curs 1996-97 vam celebrar el 25è aniversari de l’escola. També va ser l’any en què acabava l’EGB, així que els/les últims/es alumnes de 8è van construir els gegants Jaume I i el seu tutor, Guillem de Mont-rodon, en col·laboració amb l’escola Casa Masferrer.

Coneixeu la història d’aquests dos personatges?

A la dreta, Jaume I. Va néixer a Montpeller el 1208 i va morir a València. Va ser rei d’Aragó, Mallorca i València, comte de Barcelona i d’Urgell, i senyor de Montpeller. El seu pare era Pere II d’Aragó i la seva mare era Maria de Montpeller. Sabeu per què es diu Jaume? Perquè la reina Maria era cristiana i va encendre 12 ciris, un per cada apòstol. El ciri que durés més temps donaria nom al seu fill. L’últim ciri que quedava encès era el de Santiago Apòstol, sant Jaume.

A la part esquerra, Guillem de Mont-rodon va néixer a Taradell. Va viure aproximadament de l’any 1170 al 1230. El seu pare es deia com ell i la seva mare es deia Guillema. Va néixer al casat de Mont-rodon i servia a Pere I. El 1203 va entrar a l’ordre del Temple i, des de llavors, va participar en nombroses batalles importants. El 1214, per ordre del Papa, es va fer càrrec del petit Jaume I de Catalunya-Aragó.

Per tant, la relació que tenien els nostres gegants era la de mestre/tutor i alumne. A més, formen part del Patrimoni de la Ciutat.