Àmbit autonomia i aprendre a aprendre

EPAA i Ambients

Aprenem en entorns pensats perquè puguem resoldre situacions sense l’ajuda del mestre o la mestra, i prenem la iniciativa agafant les regnes del nostre aprenentatge.

El curs 15-16, el centre va iniciar el projecte “comissió 0-6” de ciutat que va portar a replantejar nous enfocaments pedagògics dins de les aules d’educació infantil. Entre els canvis que des de llavors s’han anat portant a terme, els més rellevants han anat dirigits a dos aspectes: el temps i l’espai. Després d’introduir aquests canvis a Educació Infantil es va apostar per la continuïtat a primària. El curs 17-18 es van començar els ambients en els cicles inicial, mitjà i superior, fent-ne una valoració molt bona a final de curs i plantejant-los com a innovació a aplicar al centre pel curs actual.

Aquests ambients adaptats a primària, tenen el nom d’Espais Potenciadors de l’Aprenentatge Autònom (EPAAs). L’organització d’aquests espais permet dissenyar i organitzar entorns d’aprenentatge que recullen els aspectes de les àrees del currículum d’infantil i primària, tot incidint en el desenvolupament de les capacitats i competències bàsiques a partir de la iniciativa i autonomia personal i de la no homogeneïtzació, ni del procés ni dels resultats finals de les tasques.

A més a més, els EPAAs ajuden a respondre a una diversitat més gran, en facilitar el treball dels grups heterogenis on hi ha de conviure tot l’alumnat d’un mateix cicle. La diversitat representa un estímul per a tot l’alumnat, perquè s’enriqueixen entre ells/es en funció de les habilitats i els punts forts de cadascú. En els diferents espais es proposen tasques i normes compartides pel grup i que cal respectar. La funció dels i de les mestres és estimular a través del material, el modelatge, la proposta/repte i la pregunta oportuna, aquells aspectes en els que es vol incidir. Es procura verbalitzar i fer evidents els objectius establerts per tal que l’alumnat esdevingui protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

Treball cooperatiu

Compartim per construir i aprendre junts.

Una escola i una aula inclusiva acull a tothom, no rebutja a ningú: tothom té dret a anar-hi sense distinció de la discapacitat, l’origen cultural o qualsevol altra diferència, i tothom té dret a poder aprendre amb i dels/de les seus/seves companys/es. L’única manera de fer possible aules inclusives, en las quals puguin aprendre junts tot i ser molt diferents, és estructurar-hi l’aprenentatge de forma cooperativa. Amb el seguit d’anys que portem treballant d’aquesta manera en molts àmbits del centre, el nostre concepte d’aprenentatge cooperatiu ha anat canviant cap una idea més global, entenent aquesta cooperació més com una habilitat a treballar (Arumí, 2015) que a una simple metodologia a aplicar. Seguim pensant que l’aprenentatge cooperatiu es basa en la interacció que es genera entre l’alumnat quan treballen en grup reduïts on s’intercanvia informació i recursos amb la finalitat d’aconseguir una millora pròpia i de la resta de components del grup (Velázquez, 2010). Per això, aquesta metodologia s’aplica de P3 a 6è.

Amb aquesta visió, cada alumne assoleix els seus objectius tan sols si la resta del grup també els assoleix. La idea és que el fet de compartir objectius farà que els/les estudiants s’esforcin i treballin junts per a millorar el propi aprenentatge i el dels altres. D’una banda, els/les alumnes més capaços cal que s’esforcin per ells/elles i per a aconseguir que altres també avancin ja que, en cas contrari, també ells resultarien perjudicats. D’altra banda, els/les que tenen més dificultats tenen la responsabilitat d’aconseguir uns determinats èxits per no perjudicar al grup. En situacions cooperatives, els/les alumnes s’esforcen per a rendir més però també perquè els seus companys/es ENTENEN que tots els membres del grup comparteixen fites comunes. Treballant així, poden comprendre que el seu rendiment depèn no només d’ells mateixos, sinó també dels seus companys/es. Quan es treballa cooperativament, els èxits dels altres són valorats com a propis. Aquesta metodologia col·labora amb l’assoliment d’objectius relacionats amb la competència d’aprendre a aprendre i social i ciutadania, establint les bases del diàleg entre iguals.

Projecte emprenedoria: CuEme

Creem una cooperativa per viure tots els passos del procés de producció.

Aquest és un projecte que, en el nostre centre, es desenvolupa a cinquè. Durant un curs escolar els alumnes viuen tot el procés de producció tot creant i gestionant una cooperativa a l’aula. L’objectiu és fabricar i vendre productes artesanals per, al final, vendre’ls al mercat de Vic. Es tracta d’una activitat que es desenvolupa de forma lúdica i creativa a través d’una metodologia de treball per projectes que permet treballar diferents competències de manera transversal.

el DIA a DIA a l'escola