Comissió “fem escola, fem comunitat”
Comissió fem escola, fem comunitat

Qui som?

Responsable: Lucia Royo
e-mail de contacte: royo.lucia@gmail.com

La inclusió és més que un mètode… és una forma de viure. Una forma de viure que està relacionada amb els valors de la convivència (“viure junts”) i l’acceptació de les diferències (“l’acollida als diferents”), la tolerància (que no equival de cap manera a la permissivitat i al tot val), la cooperació. (Pere Pujolàs i Maset.)

fem escola 1

Els Orígens

El projecte Fem escola, fem comunitat i la seva respectiva comissió, va néixer el curs 2005/2006 de la mà d’uns pares de l’escola Guillem de Mont-rodon, que sentien la necessitat de fer visibles els diferents grups culturals que conformen l’escola. Aquesta “necessitat” va fer que s’ajuntés un petit grup i s’elaborés el que seria el projecte de cohesió social de l’esmentada escola. L’objectiu principal i la finalitat del projecte és des de l’inici fer dels diversos grups culturals que conformen l’escola una comunitat d’entesa, de coneixement i de reconeixement mutu.

Amb aquesta confiança, i sabent que això podia ser una eina, un mitjà per arribar-hi, presentàvem el projecte a l’equip directiu de l’escola. Un cop presentat a la direcció de l’escola, tant l’equip directiu com el professat es van adherir al projecte, de manera que és amb la participació de tots -mestres, pares i alumnes- que n’hem fet una realitat i que seguim treballant perquè l’escola sigui un espai d’entesa, un espai de comunitat.

Aquest projecte porta per nom Fem escola, fem comunitat ja que entenem que l’escola és aquest espai idoni perquè s’esdevinguin certes coses. L’escola, una comunitat que avança amb un objectiu: educar. Una comunitat que necessitat de tots i de tothom qui la conforma per arribar a aquest objectiu. En definitiva, una comunitat on tots som educands i educats els mateix temps.

Per això aquesta comissió ha estat des dels seus inicis una comissió mixta, formada per mestres, pares i equip directiu del centre.

Què fem?

fem escola 2

Organitzem tota una sèrie d’activitats i tallers dirigits a les famílies, mestres i alumnes, per tal d’afavorir les relacions entre els diversos grups culturals que conformen la nostra escola. Aquesta és una manera d’aprofitar la riquesa que ens aporta la diversitat.

El projecte Fem escola, fem comunitat  té com a finalitat la millora de la cohesió social entre dels diversos grups culturals que conformem l’escola, amb el propòsit d’avançar cap a una comunitat d’entesa i de desvetllar sensibilitats que ens apropin el reconeixement mutu. Des de fa quatre cursos aquest projecte forma part del Pla d’Autonomia de Centre (PAC) i algunes de les seves actuacions es concretaran en l’apartat de les comissions de treball del pla estratègic del centre.

fem escola 3

Com seguim?

Aquest curs l’iniciem amb moltes propostes que poc a poc anem portant a terme.

– D’entrada, continuem amb les CLASSES DE CATALÀ, les d’ALFABETITZACIÓ i les d’INFORMÀTICA per a principiants. Aquestes classes s’inicien a l’octubre amb la incorporació de tres voluntàries externes a l’escola per portar-les a terme.

– Seguim amb les FAMÍLIES D’ENLLAÇ. Elles fan l’acollida constant als nouvinguts a l’escola i permeten que hi hagi una bona interacció entre tots. Però al mateix temps són l’enllaç que dóna a conèixer què és l’escola i el seu funcionament.

– El curs passat vam iniciar les ACCIONS A L’ESCOLA. La proposta va partir de fer un canvi en les parets pintades en el pati d’infantil. Amb aquesta finalitat vam pintar l’anagrama de l’escola. Aquest curs hem dedicat dos mesos i mig a seguir pintant les parets de colors, no només per donar harmonia al conjunt sinó també per fer un canvi amb les pintures que feia 25 anys que no s’havien tocar. Les accions, aquest curs, tenen com a finalitat la millora i per tant una d’aquestes accions també anirà dirigida a fer un canvi als patis de l’escola. Per això, i amb la col·laboració de tots, guarnirem aquest espai perquè a l’hivern esdevingui un lloc ple de color i creativitat.

– Quan la comissió es va reunir, va sorgir la necessitat de portar caixes al pati d’infantil perquè els nens i nenes poguessin utilitzar-les per jugar i crear (vist l’èxit, mirarem de portar-ne més).

– Els TALLERS han estat una part important d’aquest projecte al llarg del temps. Aquest curs han agafat la iniciativa dues noves mares. Fins al moment s’han fet el taller de maquillatge i el taller de cuina creativaSe’n tenen projectats diversos, estigueu al cas!

– Després d’acollir una demanda explícita de part de l’equip directiu de l’escola, iniciem el projecte EL COR DE L’ESCOLA BATEGA PER A TOTS. Aquest projecte sorgeix per donar resposta  a les necessitats actuals que vivim. Amb aquest objectiu ens hem proposat vendre ponsèties (nadales) en els propers dies, i part del que es reculli anirà destinat a les colònies dels de 6è.

A tot això hi anirem afegint iniciatives que sorgeixin per les necessitats i vivències del dia a dia, tant de les persones com del centre.

Qualsevol ajuda és benvinguda en aquesta comissió, així que us convidem a formar-ne part, tant pel que fa a les accions com en la mateixa comissió, perquè és entre tots que farem de l’escola un lloc millor.

logo fem escola fem comunitat
Premi Francesc Candel